/ Skådning /

Svartpannad törnskata och mindre skrikörn!

Förra veckan upptäcktes det en svartpannad törnskata på Kapelludden på östra Öland. Jag tog en tur dit efter jobbet och den bjöd på en fin uppvisning! Kul! Den gångna helgen spenderades i Falsterbo där jag med jobbet representerade Naturbokhanden på Falsterbo Bird Show. En trevlig men intensiv helg! Efter 7 dagars sammanhängande jobb var det skönt med en ledig dag. Jag rullade över till Öland för att titta till stugan i Åkerby. När jag var strax norr om Norra Möckleby fick jag se en rovfågel komma rakt emot mig på låg höjd. Min första tanke var bivråk när jag såg den med blotta ögat. Men något stämde inte... Efter en hård inbromsning fick jag till min STORA glädje se att det var en mindre skrikörn!! Örnen smekte förbi bilen på 5 meters håll! En fantastisk upplevelse och en rolig upptäckt! Jag hann få iväg ett par bilder innan den försvann in i mittlandsskogen. Senare under dagen återvände örnen och visade upp sig fint för tillresta skådare.
 
Svartpannad törnskata. Kapelludden 3/9.
 
Svartpannad törnskata. Kapelludden 3/9.
 
Svartpannad törnskata. Kapelludden 3/9.
 
Svartpannad törnskata. Kapelludden 3/9.
 
Svartpannad törnskata. Kapelludden 3/9.
 
Svartpannad törnskata. Kapelludden 3/9.
 
Svartpannad törnskata. Kapelludden 3/9.
 
Mindre skrikörn. Norra Möckleby 9/10
 
Mindre skrikörn. Norra Möckleby 9/10
 
Mindre skrikörn. Norra Möckleby 9/10
 
 Mindre skrikörn. Norra Möckleby 9/10
 
Räv. Norra Möckleby 9/9
 
Räv. Norra Möckleby 9/9
 
#1 / / Anonym:

Schysst!