/ Skådning /

Brandkronad kungsfågel vid Stenboudd

Under gårdagen fick det bli en tur ner till Stenboudd tillsammans med min föräldrar. Det var ett helt fantastiskt väder och det låg en ljudmatta över ängarna. Det verkade vara tävling mellan fåglarna om vem som kunde låta mest. Storspovar, strandskator, tofsvipor och större strandpipare hördes överallt. Sädesärlorna har verkligen kommit ordentligt och likaså kunsfåglarna. Efter en god fika gick vi ett varv i dungen. Till vår stora glädje dök det plötsligt upp en brandkronad kungsfågel! Den var dock väldigt rörlig högt upp i trädkronorna och ville gärna inte vara med på bild. Jag hann endast få två bilder på den.
 
Brandkronad kungsfågel, Stenboudd 30/3-14
 
Brandkronad kungsfågel, Stenboudd 30/3-14
 
I dungen fanns det minst 60 kungsfåglar och gott om rödhake och taltrast. Stegelits och grönsiska hördes sjunga från talltopparna.
 
Rödhake, min favoritfågel.
 
Det är inte lätt att få syn på taltrastar, det gäller att smyga!
 
En havsörn satt och spanade på oss.
 
En brushane, min första i år, drog rakt över våra huvuden.
 
Överallt sprang det sädesärlor. För bara en vecka sedan såg jag min första!