/ Skådning /

Längtan

Det blev inte mycket skådning i helgen eftersom hela helgen bestod av dimma. Nu när mildvädret kommit och havet fortfarande är kallt blir det tjock dimma. Men det gör mig inget, känslan av att våren rusar mot oss gör mig upprymd. Med våren kommer läckra arter så som de tre nedan.
 
Jorduggla, Kapelludden juli 2008
 
Silvertärna, Ölands norra udde maj 2009
 
 
Mindre flugsnappare, Ölands södra udde maj 2009
 
Att gå och skrota efter felflugna rariteter på våren tycker jag är otroligt spännande. Man vet aldrig vad som ska hända. Runt nästa buske kanske det hoppar en vitstrupig näktergal? Jag hoppas att jag kommer ha turen att hitta något riktigt kul till våren. Jag minns uppståndelsen när den här medelhavsstenskvättan dök upp på södra udden i juni 2008. När skådarna hade försvunnit på kvällen hade jag äran att spendera ett par timmar med den helt ensam!
 
Medelhavsstenskvätta, Ölands södra udde juni 2008
 
En tidig dag i juni 2007 hade vi lyckan att hitta en fältsångare på Gotska sandön. En fågel som är känd för att vara oerhört svårsedd. Men denna fältsångare höll till i en isolerad liten tall där den fångade blomflugor precis framför oss! En oförglömlig upplevelse!
 
Fältsångare, Gotska sandön juni 2007
 
 
 
#1 / / Anonym:

Trevligt inlägg, fina bilder! Tack!

#2 / / Anonym:

Trevligt inlägg, fina bilder! Tack!