/ Skådning /

Roskarl i januari!

2014-01-19. Det var inte utan att man ifrågasatte vad man håller på med då jag klev ur bilen vid Stenboudd idag. Minus en grad och en vind på 13 m/s från öster. Vilken otrolig kyleffekt det blir så fort det blåser! Men fåglarna låter sig inte skrämmas av lite väder, med det i tankarna började jag vandra ner mot kusten.
Stenboudd ligger några kilometer in i Borgholmskommun på östra Öland. Det är en av mina absoluta favoritlokaler på ön. Det finns alltid mycket fågel och väldigt skiftande biotoper.
Jag valde att ta vägen rakt ner till Hamnudden och den norra viken. Jag hade inte hunnit spana länge innan jag i ögonvrån fick se en fågel landa i tången nedanför där jag stod. Jag lyfte kikaren och blev minst sagt förvånad när där stod en roskarl! En riktigt sällsynt januariart med endast 13 tidigare fynd under månaden!
Tryck på bilderna för att se dem stora!
 
Efter en stund lyfte den och drog i den hårda vinden mot söder ivrigt lockande Minst sagt ett roligt fynd!
En liten flock gråsiskor födosökte i strandkanten och likaså 4 blåmesar! Ute över havet var det fullt med måsfåglar, säkert upp mot 1000 fiskmåsar som letade efter läckerheter i vågorna.
Längs stranden stötte jag en enkelbeckasin som hade gömt sig i tången.Också ganska oväntat. Jag ställde mig i lä vid fiskebodarna och spanade över havet. ett 50-tal bergänder, alfåglar, massor med trut och mås, storskrakar och massa annat flög förbi. På vår fågelmatning satt ett tiotal talgoxar, någa bofinkar och ett gäng blåmesar.
Jag ställde mig i lä vid den norra dungen och kunde njuta av fiskmåsar som drog förbi alldeles i strandkanten.
En gammal havsörn drog förbi och en flock knipor svirrade söderut.
Efter ett par timmar hade jag fått nog, jag var som en isbit när jag åter kom upp till bilen. Men väldigt glad över det skådespel jag fått vara med om. Ett upprört hav, is, massor med mås och en vilsen roskarl. Skådning är härligt!
#1 / / Gustav Tallroth:

Häftigt! Har bara varit där en gång i höstas men inser lokalens potential. Underbara bilder på min favoritart fiskmås, denna vackra fågel som för mig är så nordisk. Den möter på fjällheden, i skärgården och här i Skåne höst och vinter i stora flockar efter plogarna!!