/ Skådning /

En dag att minnas

2013-10-27 var en dag jag kommer att komma ihåg länge. Det är verkligen så att slit lönar sig! Under hela hösten besökte jag Stenboudd på mellersta östra Öland flera gånger i veckan. Jag gick mil och åter mil på lokalen i hopp om att den där lilla extra skulle sitta där. Hösten bjöd på pungmes, fjällabb, åtskilliga rödstrupiga piplärkor, taigasångare och mycket annat. Men ändå saknades den där lilla extra. Men så plötsligt, när jag som minst anade det, den 27 oktober fick jag i ett rönnbärsträd syn på en trast som satt nästan helt dold för mig. När jag skulle byta vinkel var den spårlöst borta. Jag fick en ilning längs ryggraden, en känsla om att det var något tungt, pulsen steg och jag gjorde allt för att hitta fågeln igen. Flera taltrastar stöttes, kunde jag verkligen sett så fel? Men när jag sakta rört mig fram till den södra delen av den stora dungen så flög det upp en trast framför mig. Jag drog direkt upp kameran och tryckte av. Den fastnade på bild och lyckan var total - svarthalsad trast!! Blott det andra fyndet för Öland och tillika det andra oktoberfyndet i Sverige. Jag ringde runt till några kompisar och berättade nyheten och larmade samtidigt ut den på BMS. Det tog inte lång tid innan smsen och samtalen började trilla in, det var en underbar känsla. Det ÄR verkligen som de säger i Trissreklamen - plötsligt händer det!
#1 / / Claes Hansson:

Häftigt!

Lite som "meningen med livet" för en skådare. Men man blir ju inte nöjd för det, eller hur? En gång till, nå´t ännu tyngre...:-)

Svar: Precis :) ja man vill bara ha mer och mer :) Det är kul att man aldrig vet vad som ska hända! Tack för kommentaren! Hoppas du kommer följa!
Markus Tallroth