/ Allmänt /

Blast from the past

Jag har alltid gillat tättingar - att på hösten gå i östliga dungar på Öland i hopp om att få syn på något "vingband" har alltid triggat mig. Jag har flera gånger kommit i närkontakt med dessa små juveler som jag tycker är otroligt läckra! Nu när fågeltillgången är mager är det lätt att drömma sig bort. Här kommer tre bilder på härliga möten från olika platser i Sverige.

Denna taigasångare fotograferade jag vid Kungsgården på södra Öland 28 september 2008. Det tog 1,5 timme innan den satte sig på fläderbuskens bärklase.
 
Denna brandkronade kungsfågel fotograferade jag i södra Skåne i början av April 2009. En av mina favoritfåglar. Otroligt snygga!
 
Den här bergstaigasångaren dök upp i Skärlöv på Öland i slutet av Oktober 2009. Det blev min första för ön. En riktig raritet!

Den här taigablåstjärten gladde många skådare mitt i smällkalla vintern i Skåne 2010. Ännu en av mina favoritfåglar.
 
Hoppas 2014 ger många härliga möten med vanliga och ovanliga fåglar!
 
 
#1 / / Hasse:

Härliga bilder!!
Bilden på den brandkronade är verkligen fin.

#2 / / Stephanie:

Så fina bilder!! och så söta fåglar med! :)

#3 / / Ölandsvindar:

Vilka små pärlor du visar! Jag missar de flesta rariteterna men hade ändå tur med ökenstenskvättan som fanns kvar i Trosa när vi kom upp för att fira jul.
/Kerstin

#4 / / anders linus larsson:

Läckra bilder!