/ Allmänt /

Bister eftermiddag

2014-01-26. Jag gillar inte vintern. Eller visst, i ett par veckor är det trevligt. Men kylan, blåsten och snön det är inget för mig. Jag vill kunna skåda i jeans och tröja, inte i 17 lager kläder. Hur som helst så blev det en tur till ön idag där jag mötte Jonas Johansson, som tillsynes hade minst 20 lager kläder på sig. För någon vecka sedan skrev jag om Igelmossen som känns som en skog mitt i Småland. Igår upptäckte paret Price en hökuggla på platsen, en art jag tänkte på förra gången jag gick där. Jonas och jag eftersökte ugglan runt mossen en stund utan framgång. Stenknäckar och en flock sidensvans sågs i området.
 
Sidensvans, Tveta.
 
Efter en tur genom skogen längs Bostorpsvägen blev det ett snabbt stopp i Gårdbyhamn. Det blåste så gott som kuling och var flera minusgrader. Det var så otroligt kallt att besöket blev kortvarigt. Isen börjar lägga sig i de Öländska vikarna.
 
Bläsingehamn i snörök
 
 
Jonas Johansson
 
Jonas, tapper som han är spanade av havet i hopp om någon rolig mås eller trut. Men det blev mest tårade ögon och skakande händer. Med kalla fingrar blev det till att styra hem mot Kalmar igen. I Färjestaden hann vi njuta av ett gäng trastar som käkade äpplen. Jag älskar trastar! Nu väntar en veckas arbete, hoppas ni haft en trevlig helg!
 
 
Björktrast i snöyra