/ Skådning /

Höstsäsong!

Aktiviteten på min blogg har som ni märkt varit väldigt dålig nu under sommaren. Men sommaren är en tid då jag tar semester från hårdskådandet. Jag laddar batterierna för att gå ut med full kraft under hösten, precis som varje år. Men nu är den snart här, hösten. Det märks redan att antalet rastare har ökat och det är återigen spännande att skrota längs stränder och i dungar. Aktiviteten här i bloggen kommer nu öka successivt framöver. Hoppas ni tittar in då och då!
 
Här under kommer ett gäng bilder från den senaste tiden på Öland Vi hörs snart igen!
 
En luftstrid mellan sparvhök och ängshök är inte varje dag man ser! En häftig upplevelse vid Sjöåsen 1/8.
 
 
Det var sparvhöken som gick vinnande ur fighten. Sjöåsen 1/8
 
Sothöna är faktiskt en liten raritet på norra delen av Öland. Så de tre ynglingarna som plaskade runt i Kårehamn 1/8 gladde mycket!
 
Spovsnäppa på Ölands norra udde 8/8. Faktiskt lokalkryss för mig!
 
Det var på eftermiddagen gott om vadare på Ölands norra udde. Här syns kärrsnäppor som kommer in för landning. Ölands norra udde 8/8.
 
Småsnäppa var nytt lokalkryss för mig på norra udden. Två stycken spatserade fint omkring. Ölands norra udde 8/8.
 
Småsnäppa. Ölands norra udde 8/8
 
Småsnäppa. Ölands norra udde 8/8
 
Större strandpipare. Ölands norra udde 8/8
 
Spovsnäppor och kärrsnäppor. Ölands norra udde 8/8
 
Kärrsnäppa. Ölands norra udde 8/8
 
På Björnsnabben stod det till min stora glädje en ung kaspisk trut. En ganska ovanlig art på norra udden. Björnsnabben 8/8.
 
Kaspisk trut. Björnsnabben 8/8
 
Kaspisk trut. Björnsnabben 8/8
 
Kaspisk trut. Björnsnabben 8/8
 
Den 5 augusti upptäckte Mats Wallin en ung aftonfalk strax norr om Risinge hamn på sydvästra delen av ön. Efter jobbet den 9/8 passade jag på att ta en titt på läckerbiten. Aftonfalk. Risingehamn 9/8.
 
Aftonfalk. Risingehamn 9/8.