/ Skådning /

Ölands norra udde 17/4

I torsdags åkte jag upp till Ölands norra udde. Det blev mitt första riktigta vårbesök på lokalen. Men många fler ska det bli! Väl uppe satte jag mig på Björnsnabben som är en udde som sticker ut en bra bit ut i Kalmarsund. Det sträckte på bra med svärtor, sjöorrar och diverse andra sjöfåglar. I luften var det fullt med trast, siskor, finkar och lärkor. Några fina flockar med dubbeltrast drog förbi och flera trädpiplärkor likaså. Ute på fyrön i lä från den hårda vinden födosökte två ladusvalor fram och tillbaka. Det är underbart när man ser de första svalorna! I solen sjöng även flera gransångare. En svarthätta kom insträckande från havet och landade i dungen vid parkeringen. Jag la flera timmar vid udden där jag bjöds på en varierad artkompott. Mindre hackspett, skärfläckor, svarthakedopping, lommar och mycket annat. På vägen hem stannade jag till vid Petgärdeträsk och fick fantastiska obsar på tre pungmesar! Förhoppningsvis blir det snart norra udden igen!
 
Ladusvala, fyrön
 
Gulsparv, fyrön
 
Gulsparv, fyrön
 
Jag kom på denna katt med tassarna i syltburken. I dett hål hade stararna förberett häckning. Katten såg väldigt överraskad ut när jag plötsligt dök upp. Ett par sekunder senare var han redan långt borta.
 
Mindre hackspett, vägskälet.
 
Alfågel, Nabbelund.
 
Pungmes, Petgärde
 
Pungmes, Petgärde
 
Kanadagås, Björnsnabben.