/ Allmänt /

KASPISK PIPARE!!

"Varför har inte du dragit på kaspiska piparen?" Den frågan fick jag många gånger under tiden som den kaspiska piparen var stationär vid Mörkö i Södermanland. Mitt svar var självklart - Den kommer till Öland...
 
När jag ligger och vilar på soffan i Åkerby så ringer Tobias Berger och undrar om jag sett rapporten på Artportalen/Svalan som berättar om en adult kaspisk pipare vid Görans dämme öster om Hulterstad på sydösta Öland. Efter att vi avslutat samtalet så ringde jag snabbt upp lokala skådare i hopp om att de skulle kolla upp om det stämde. Men... Leif Dahlgren var utomlands, Bertil Brefie gjorde sås och Robert Lager svarade inte. Jag bestämde mig då för att sätta mig i bilen. I samma veva så ringde Robban upp och jag berättade om rapporten. Även han slängde sig i bilen. När vi hade cirka 15 minuter kvar så kommer ett larm KASPISK PIPARE ses stationär. Det stämde!! Mats Henriksson hade även han snappat upp obsen och larmade ut den på BirdAlarm. Väl på plats var det måååånga glada miner. Framförallt bland de som tagit sitt förnuft till fånga och inte dragit på fågeln i Södertälje. Piparen sprang på en nysådd åker och visade upp sig fantastiskt fint i den fina kvällssolen. Att det var en fågel som var betydligt snyggare än den på Mörkö ghode ju inte saken sämre! En helt fantastisk avslutning på helgen! Och det kändes ännu skönare att kunna säga - Vad var det jag sa! Hoppas nu alla lokala skådare för en gångs skull lär sig att man drar inte på arter utanför ön!
 
Tack till upptäckaren Kurt Johansson!
 
Kaspisk pipare, Görans dämme. 2014-04-20
 
Kaspisk pipare, Görans dämme. 2014-04-20
 
Kaspisk pipare, Görans dämme. 2014-04-20